söndag 6 juni 2010

Måtte det fina vädret hålla i sig

På Norje Boke arbetas det frenetiskt. Kansliet är öppet och alla där är fullt sysselsatta. På ängarna möter man allt från elföretag och Claessons fyrhjulingar (som är till salu efter festivalen), till traktorer och lastare med folk som febrilt ser till att elkablar, tält och skyltar kommer på plats. Allt är noga planerat.

Som vanlig dödlig finns det att mycket bra sätt att ta del av hela härligheten till en mycket rimlig kostnad. Man kan ställa upp för sin egen eller någon annans förening med ett antal timmars ideellt arbete mot ett endags- eller fyrdagarsband till festivalen. Föreningen blir i sin tur sponsrad av SRF med en liten peng. Det är ett toppensamarbete.

I fjol jobbade jag och Kärleken för MAIF i SRF-karusellen, men i år var jag tvungen att hoppa av det uppdraget. Jag måste jobba en hel del på mitt betalda arbete i veckan och då fixar jag inte de timmar MAIF hade till mig. Istället jobbar vi nu via Nogersunds hembygdsförening. De hade tider som passade mig bättre.

Kl 9 på lördagsmorgonen samlades vi, ett gäng på 10-11 pers, för att räfsa gräs på ena marknadsplatsen. Det kan tyckas vara ett trist arbete, men betänk att vi fick njuta av solen och arbeta i vår egen takt och när alla gick hem, hade de ett fint blått band om handleden.
Vi är för all del inte klara med våra uppdrag, men har i alla fall kommit en bra bit på väg.

Vätska är viktigt när man utför kroppsarbete. Det är ännu viktigare att dricka när det är varmt, som igår. Jag hade med mig mackor och flera flaskor med vatten åt mig, Kärleken, min bror Erik & hans vapendragare Jens. I bilen hittade jag även tre öl. De fick killarna, till stort jubel, inmundiga. Oj, vad lätt det gick att arbeta sen.




Pga mitt betalda arbete blev jag tvungen att bege mig hemåt ett bra tag tidigare än de andra. Kärleken fick slita ont i mitt ställe. Jag får lägga mer tid vid nästa tillfälle.

Nu ska jag iväg och fotografera en flicka som ska på studentbal. De har bättre tur med vädret idag, än Furulundsskolans elever hade förra söndagen. Det är varmt!
Tills vi ses igen... KRAMEN!

Inga kommentarer: