fredag 22 maj 2009

Känner mig totalt krossad

Somliga må tycka att detta är ren pajkastning, men jag känner att jag måste bevisa att jag inte är drivande till allt som hänt i Dotterns fotbollslag. Jag har inte gjort annat än stöttat och hjälpt till. Jag funderar och analyserar, men kan inte finna varför jag blivit utvald till syndabock.

Tack alla ni som hört av er och gett en dunk i ryggen!! Jag uppskattar er massor. Några av er som inte är inblandade i laget, men som ändå är intresserade av grunden till bråken har bett mig skriva vad jag kan.
Jag tycker att jag redogjorde klart och tydligt i mitt förra inlägg, men jag kan lägg ut mailkorrenspondensen mellan mig och tränare 1. Kanske kan någon tala om för mig vad jag skrev som var så fel att jag skulle hängas ut till vargarna.

I torsdags kväll kom detta mail till alla föräldrar i laget:


Hej alla

För att inte skapa mer oro i vårt tjejlag tycker jag det är viktigt att jag når ut till er föräldrar snarast, så därför skickar jag detta mail. Vet inta om alla har vetskap om mina och tränare 3:s diskussioner denna vecka vilket jag inte kommer att gå in i detalj i, men det tog proportioner som gör att jag fattat ett definitivt beslut angående min roll som ledare för tjejerna. Min filosofi som ledare för detta tjejlag har varit att binda samman tjejerna i en laganda som innebär att alla deltar i såväl framgång som motgång, detta innebär för mig att alla får spela i stort sett lika mycket, att ”toppa” laget för att därigenom vinna matcher är i mitt tycke för tidigt. Detta var grunden i min och tränare 3:s diskussion. När jag sedan kom till träningen idag fick jag höra att det fanns ett antal föräldrar som stod i valet och kvalet att lämna laget om jag fortsatte att lägga mig i tränare 3:s sätt att leda laget. Samtidigt fick både jag och tränare 2 kritik på vilket sätt vi bedrivit vårt tidigare ledarskap, denna kritik tar jag gärna emot men tycker samtidigt det är synd att man inte påtalat detta tidigare då jag själv anser att både jag och tränare 2 varit lyhörda på de önskemål som framförts till oss. Mitt beslut att lämna ledarskapet grundar sig i att jag inte vill att någon av tjejerna skall välja att gå till en annan förening för min skull, vilket jag verkligen hoppas inte sker vi har ett tjejlag som kan bli hur bra som helst och som har förbannat roligt Jag vill samtidigt påtala att det inte är några tjurigheter från min sida och att jag tror att tränare 3 har mycket att tillföra till laget men att vi har delade uppfattningar i frågan som startade allt detta här.

/Tränare 1


Jag vet inte hur många som svarade, men jag fann att det var rätt att göra det och hade inget negativt att säga. Jag ville bara vara rak och rättfram:

Hej tränare 1!

Jag vill börja med att påtala att jag tycker hela den här situationen är väldigt onödig. Vi är vuxna och borde kunna kommunicera bättre. Jag vill åxå säga att jag tycker vansinnigt bra om dig, vilket jag tror du förstått under de här två åren Dottern varit med i laget. Jag hade inte engagerat mig så otroligt mycket om jag inte varit tillfreds med upplägget.

Jag vill dock lägga mig i debatten om lagvisionen lite. Jag förstår inte snacket om att tränare 3 helt plötsligt skulle toppa laget. För mig är det samma lag som står på plan i alla matcher. Alla får spela lika mycket och tjejerna har i mångt och mycket hittat sina positioner. Visst kan jag tycka att de fortfarande ska alternera och testa andra platser i uppställningen, men det ska göras på träning och inte under match. Tjejerna är vana vid sitt spel och vid att vinna mycket. Det gör inte ont om de förlorar då och då, men att gå inte med inställningen att det inte gör något, det skapar ingen laganda. Jag som förälder har ingen lust att köra land och rike runt (läs hela Östra Göinge) vardagskvällar och söndagar, för att Dottern och laget ska lattja lite boll och kanske vinna någon gång. Detta kostar tid och pengar och när vi nu vet att tjejerna är så duktiga i sitt nuvarande spel, varför då ändra under match. Nej, träna fram nya lösningar på träningspassen och hitta bra reserver, annars låt tjejerna vara. Dottern har aldrig spelat annat än topp i ett par matcher, annars bara vänsterytter i alla matcher. Jag vet att hon skulle känna sig vansinnigt obekväm någon annanstans. Däremot behöver hon få ännu mer träning i hur en ytter fungerar och det vet jag tränare 3 kan lära henne med sitt enorma fotbollskunnande. Det han inte kan, det är inte värt att kunna.

Jag hoppas att hela denna sörja rinner unda och vi kan fortsätta i samma härliga stil som innan. Jag tycker det var otroligt starkt av dig att kliva åt sidan från tränandet, då du påtalade att dina fotbollskunskaper är begränsade. Bra gjort!
Jag tycker åxå att du är underbar som lagledare. Du tar tjejerna - och oss mammor/pappor - på ett bra sätt. Det behövs en klippa som orkar fixa och dona utanför plan. Tränare 3 har sitt fotbollstänk, men resten behöver han stöd med. Jag känner att tränare 2 är lite av samma kaliber i det fallet, så du behövs. Låt tränare 3 & tränare 2 komplettera varandra med tränandet och ta själv hand om snacket utanför plan. Vi föräldrar behöver dig, som kan formulera dig och vara mer pedagogisk. Fotbollsspelare kan vara ganska träiga ;-) och sån e ju inte du.

Jag hoppas allt detta löser sig. Jag vill inte att vi föräldrar och barn ska behöva välja sida eller liknande, för då rasar nog hela laget. Jag har sett hur Dottern utvecklas mer och mer hela tiden och jag önskar inte en tillbakagång för hennes del. Hon har inte fotbollen i sig, utan behöver tydliga instruktioner. Hon kan fotboll ganska bra, då hon förstår tänket efter alla MAIF-matcher jag dragit med henne på. Hon hänger ofta med på deras träningar åxå. Därför hoppas jag på ett fortsatt tänk framåt. Min sambo och jag kör inte 2 mil enkel resa två-tre ggr i veckan och ibland superlångt för att Dottern ska leka fotboll. Den tid och de pengar vi lägger ner på detta ska utveckla henna, annars kunde hon sparka lite boll hemma med sina kompisar.

Sköt om dig och njut av helgen.
På söndag slipper du träffa mig/oss. Min sambo och jag ska till Ljungskile och se MAIF. Dottern är hos sin pappa och han har lovat att köra henne till matchen. Jag vill tro att han håller det löftet.

Jätte-KRAMEN!
Lena

PS. Till alla mina MAIF-vänner... Förlåt att jag inte har lagt ut några bilder från matchen igår. Jag har inte orkat. Det blev sent igår, då matchen var senarelagd. Jag är fortfarande ganska dålig i min förkylningsinfluensa och kämpade mig igenom en låååång dag på jobbet igår och sen matchen. I natt har jag knappt fått sova alls. Nu ska jag iväg till jobbet igen.
Jag hoppas orka publicera lite bilder i eftermiddag eller imorgon. Jag misstänker att ni som läst mina senaste inlägg, kan förstå att hela debaklet i Edenryd + sjukdomen har tryckt ner mig ganska mycket.
KRAMEN till er alla! DS.

1 kommentar:

B-G sa...

Kom igen Lena, efter regn, kommer sol. Hälsa dottern å sambon.