måndag 26 maj 2008

Ont...

... hos flera spelare, ont i fotbollssjälen hos åskådarna och, framför allt, ont i halsen hos mig. Jag gick till matchen igår - måste-vinna-matchen - med 38,5 graders feber och gruvligtont i halsen. Inget kunde stoppa mig. Jag skulle ju se en repris av den första MAIF-matchen jag såg... när Mjällby förra våren krossade Degerfors med 5-0. Så fel allt blev.
Bilden ovan visar ganska bra hur utgången av matchen blev. Efter att ha ägt spelet under 2/3 av speltiden, rasade allt. Man hade spelat så härlig, pigg fotboll och var så nära att döda matchen flera gånger, men lyckades inte dunka in bollen i nätet.
Istället ändrades matchbilden efter Ertons snöpliga utvisning och man backade hem. Degerfors vann mer och mer mark och fler och fler dueller. MAIF gjorde den ena felpassningen efter den andra. Att domaren heter Håkan Jonasson gjorde inte saken bättre. Han verkar ha ett riktigt agg till Listerlaget.
Då jag inte är riktigt på alerten idag, blir det inte något utförligare referat från Mors Deka. Jag tycker maif.se ger en bra bild av vad som skedde. Jag är dock väldigt nyfiken på vad som utspelade sig på motståndarbänken. Tränaren blev förpassad till läktaren. Kan någon berätta mer om detta, skulle jag bli glad. Maila eller lägg en kommentar här på sidan.
Här följer några bilder från matchen. Alla bilder i min blogg är tagna av mig, Mors Deka, och får endast användas av mig.





Planens gigant, som vanligt. "Don" Juan Robledo.

Asper var ännu en gång superb i målet. Han har fått en nytändning i moderlaget.


Osiako går i däck... vänta bara det kommer mer.


Även Ivan är en kämpe av stora mått.



Erton var inte alls så bra som man kan förvänta sig.
Johan fick inte heller till det.


Jobbigt med solen i ögonen.


Eken fick sig en rejäl smäll.


En resultatlös frispark av Degerfors.



Äntligen mål. David Rehn satte bollen i nät efter retur från målvakten... eller var det som sägs på maif.se, att Marcelos boll faktiskt var inne först...(?) Det spelar ingen roll. Det blev mål.


Ivan och Osiako däckade efter att ha törnat ihop i en luftduell med en röd spelare. Eken fick hjälpa Ivan att återfå luften innan båren kom. Han blev sedan utburen till sidlinjen. Men den kämpe som han är, så var han snabbt inne på plan igen. Haltande, men hårt jobbande.




Osiako kunde gå ut för egen maskin, ledd av Mats Book, MAIF:s massör. Även han var snabbt tillbaka på plan, för andra gången.





Marcus Ekenberg hade ont av smällen han fått tidigare. Han byttes ut mot Sasa.


Varken inbytte Adam Berner eller Sasa lyckades göra något framåt. Mjällby tappade mark och förlusten var ett faktum.


Degerfors kunde åka norröver med en ljuv revansch i bagaget. Strandvallen är inte längre oövervunnen för dem. De tvålade till Mjällby med 2 mål mot 1.
Bedrövad och sjuk lommade jag hemåt igen. En sån här match får man inte förlora. Man ska alltid vinna mot bottenlagen, för att ha bra poängskörd att luta sig mot när man möter de starkare lagen.
Nu måste, måste, måste de vinna i Ängelholm på söndag. Jag kommer finnas på plats.
Tills vi ses igen... KRAMEN!























1 kommentar:

Anonym sa...

Här var det en blogg med glädjefest
i fotbollens tecken:-) Jag är inte alls insatt i fotboll, så jag har inga som helst kommentarer, tyvärr, men det är säkert en rolig och för dig givande och rolig sport och många andra..
Tack för titten hos mig på Kafferasten..
Tjingeling