lördag 27 oktober 2007

Så var det roliga slut

Klack på tillväxt
Trots gratis inträde och vackert väder, hittade endast ca 1600 åskådare till Strandvallen denna lätt kyliga lördagseftermiddag i slutet av oktober. Trist, men sant.
Av den forna MAIF-klacken återstår inte särskilt mycket och de lät inte höra av sig mer än vid ett fåtal tillfällen under matchens gång. Däremot hörde jag lill-klacken, MAIF Ultras, mest hela tiden. Dock måste jag erkänna att deras trummarpojke liksom Sillastrybarnas, måste anmälas till kommunala musikskolan för lektioner att hålla takten. Ni får träna hela vintern.
Glada gulsvarta pojkar från västkusten

Falkenberg, som inte är kända för att ha stora åskådarmassor, kom dragande med ett hundratal fans. Deras klack hördes precis hela tiden. Var det inte samsor, så var det peppande ord till spelarna. Varför kan inte MAIF ha det så? Jag saknar det.

Våra gulsvarta pojkar i Mjällby AIF kom ut med stora, breda leenden över hela ansiktena. Kan tänkas att de är trötta nu och vill ha ett långt skönt speluppehåll, så de kan hämta sig från denna svajande säsong, med både ris och ros som följd.


Första halvlek började piggt och jag trodde faktiskt att MAIF skulle ta hem segern idag. Det låg i luften att första målet skulle tillfalla dem, då FFF inte hade mycket att sätta emot.

Jag fick rätt. Efter ett par hörnor och frisparkar lyckades Eken trycka dit bollen i mål i 18e minuten. En förlösande känsla.

Tyvärr fick jag inte rätt angående segern, då den, som vanligt, tillföll motståndarlaget.

Under första halvlek gick det mesta MAIFs väg, så Thomas behövde inte oroa sig alltför mycket. Men då de gulsvarta verkade tappa stinget i andra, skulle herr Andersson-Borstam tjoat och skrikit mer. Det efterlyser vi alla på ståplatsläktaren.

Spelet under halva andra halvlek, var minst lika dåligt som i flera av höstens matcher. Spelarna blev stillastående och fick inte passningarna att komma dit de skulle. Det var farligt varje gång Falkenberg tog sig ner på MAIFs planhalva. När de sen avancerade in i målområdet, började hjärtat bulta. De hade flera nervpirrande chanser och vid ett tillfälle rädda Lindberg med en nick på mållinjen.

I 69e minuten kvitterade FFF och det var som om Mjällbykillarna plötsligt vaknade igen. De fick fart på både ben och boll. Nu skulle man ta ledningen igen.

Nästkommande 10 minuter abonnerade MAIF på bollen och utrymme i FFFs målområde. Man hade flera fina chanser och gjorde faktiskt mål i 76e minuten. Jublet på läktaren var underbart att höra, men det dog lika snabbt. Domaren dömde bort målet på offside. Var han nu hittade den? Den fabricerade han nog i efterhand, så målet inte skulle gälla, för inte f-n var det offside i alla fall.

Domaren dömde väldigt konstigt idag. Antingen ville han FFF skulle klara kontraktet i SE till nästa säsong, eller så har han bara agg till MAIF. Jag kunde se hands på Falkenbergsspelare, som de inte blåstes av för, och vår klippa Ekenberg hade hela tiden "ryggsäckar" och andra påhopp att freda sig för, som inte uppmärksammades.

Marcus Ekenberg var rejält arg, då han inte fick ett enda domslut med sig och såg ut att vilja klippa till någon. Han t.o.m. käftade med publiken vid ett tillfälle. Jag förstår honom. Han har det inte lätt på plan.

Seriespelet tog sig ett snöpligt slut med 2-1 i baken, fördel gästerna Falkenberg. Eken var tvungen att säga ett sanningens ord till domartrion, vilket i sin tur resulterade i ett rött kort. Tur att matchen var över. Ibland måste man få säga sin sak, men det går tydligen inte ens om matchen är over.

På gästande klackplats visste glädjen inga gränser. Jag trodde deras fans skulle hoppa ut på plan. Alla kramades, jublade och sjöng. De hade klarat sig kvar.
I och med detta resultat, trots att Öster vann borta mot Enköping, ramlar nu det anrika ÖIF ner i div 1 södra tillsammans med Sylvia. Trist, tycker jag. Jag tycker om att ha flera bortamatcher som är rimliga att köra till. Öster-matcherna brukar vara åskådarrika och trevliga. Det är min personliga åsikt, så smålänning jag är.
MAIF slutade på en 9e plats i serien, två platser sämre än i fjol, men dock ett säkrat kontrakt. TACK för det! Nu får spelarna ta nya tag över vintern och träna ihop sig. Jag kan bara vänta med spänning på vilka som kommer vara kvar och vilka som kommer tillkomma. Jag hoppas någon eller några läsare kommer höra av sig till mig via mail om de vet något: morsdeka@hotmail.com
Tills vi ses igen... KRAMEN!












2 kommentarer:

Anonym sa...

Grym blogg som du har, fortsätt skriva om dom bästa: Mjällby!! =)

Lena sa...

Tack Anton! Kul att du gillar det jag håller på med. Jag älskar MAIF och tycker om att förmedla det jag ser. KRAMEN!