söndag 9 maj 2010

Vi är bästa gulsvarta laget

Det var med blandade känslor jag klev in på Strandvallen idag. MAIFs nedåtgående trend oroade. Visst, Elfsborg har ingen övertygande statistik mot MAIF här på Lister. Dock kunde jag inte låta bli att känna mig lite negativt pirrig. Mitt hjärta slår för MAIF, men det har inte sett alltför bra ut de senaste matcherna. Idag skulle laget klara sig utan frontfigurerna Eken & El Kabir.


Matchdagen inleddes med en trevlig överraskning. Dagens FairPlay-gäng, Sölvesborgs GIF:s P03:or, bjöd de tidigt anlända åskådarna på en uppvisningsmatch mitt på A-plan. Jag tror det var superpirrigt för de små. Jag hoppas alla tittade noga. Jag är säker på att Strandvallen kommer bli hemmaplan för en eller flera av dessa små pigga grabbar. Härliga pojkar!



Man blir verkligen trött och hungrig efter en sådan tuff match. Om de skulle orka gå hand-i-hand också, behövde de korv och dricka.

En trogen Strandvallen-besökare... Min gamla rektor, Bengt-Arne Lennartsson.
Jacob "Jacke" Lennartsson är minst lika trogen. Han finns annars i skolbänken eller på Strandängen i Bromölla, där han spelar i IFÖ Bromölla IF:s A-lag.






Jag var lite krasslig idag, och tänkte ett tag stanna hemma, nerbäddad i soffan. MAIF-hjärtat bultar så hårt, att jag inte kunde motstå turen ner till Vallen. Jag kan ju inte missa en hemmamatch när jag är ledig.

Tack vare en mycket snäll Stoffe Ekenberg, fick jag och Kärleken sitta på Sparbanksläktaren idag. Det gick jättebra att fotografera därifrån.
Juan var tillbaka från sin avstängning - igen. Äntligen var backlinjen intakt. Det var i alla fall en liten trygghet mitt ibland alla funderingar.


Elfsborg, för dagen i sitt helröda bortaställ (vilka härmisar!), hade en del farliga målchanser både i första och andra halvlek, men alla reddes ut av Asper & co.

Efter bara nio minuter in i matchen, krockade IFE:s Denni Avdic med Mattias Aspers armbåge och skadade lilla näsan.

Han låg knockad på marken ett tag, men kunde gå av planen för egen maskin. Efter ytterligare några minuter var hans ersättare redo att kliva in i matchen. Snopet för nr 9.

Något som retade många på läktarplats och även mig själv, var Osiakos ständiga bakåtpassande när det hettade till. Hela anfallet kom av sig och det muttrades i publiken. Han måste våga passa framåt.



Det var skönt att se Tobias Grahn idag. Han har sett ganska loj ut från stund till stund i de senaste matcherna. Idag var det en helt annan Tobbe på planen. Mycket mer frenesi i steget.




En som däremot såg lite loj ut ibland, var Löken. Han kom inte alltid till sin rätt och missade ganska många försök till nickdueller. Vilken tur att han blev en av dagens hjältar!

Jesper Westerberg är nybliven pappa. Grattis Jeppe! Lycka till med bäbisen!

Förra gången Elfsborg gästade Strandvallen, i Cupen 2007, var inte Anders Svensson med. Då slapp vi ahns gnäll. Jag undrar vad han hade åsikter om efter dagens IFE-förlust. Något var säkert helt fel.




Adam Berner fick spela från start till slut och gjorde det bra. Han växte ju längre matchen fortgick. Ju mer matchning har får, desto tuffare blir han säkert. Han var riktigt målfarlig några gånger.
Matchen gick till paus med ett oavgjort resultat, 0-0. Enligt folk som sett matchen, hade MAIF varit ytterst nära en 1-0-ledning vid en nick på mållinjen vid en hörna, men det var svårt att se från läktarplats.

Andra halvlek hann knappt börja, innan Tobbe satte 1-0. Han knyckte bollen på mitten av plan och forcerade fram likt en bandtraktor och placerade bollen läckert i motståndarnas öppna mål. Det var en förlösande känsla för både publik och Tobbe själv. Nu hoppas jag lite av hans frustration släpper. Han har ju varit nära innan. Nu hamnade han i målstatistiken.



Skulle vi nu våga tro på en ny trepoängare? Skulle det äntligen bli seger igen på Strandvallen?



Jag undrar om inte Mattias Asper är i sitt livs form? Eller åtminstone nästan? Han gör strålande räddningar och är lika spänstig som en 18-åring, så 36 år han är. Underbart Mattias!










MAIF kan mycket väl ha blivit berövade på en straff. Löken ångade fram mot motståndarnas straffområde i tuff fight om bollen med en röd spelare. När duellen var ett faktum tappade Elfsborgskillen balansen och föll över bollen, så den rörde underarmarna. Löken och många med honom, ville ha straff, men domare höll inte med. Han dömde "bara" hörna.

Hörnan blev ganska tumultartad med efter några studsar och sparkar lyckas David "Löken" Löfquist tvinga bollen över mållinjen. Tjohoo! 2-0!!! Vem hade trott det innan matchstarten idag? Nu vågade man verkligen tro på seger. Det var ju bara 7 min plus tillägg kvar. Det skulle nog gå.


I spelargången, precis innan slutsignalen, stötte jag på en strålande glad Marcus Ekenberg. Det var andra matchen i rad han var tvungen att stå över. Det kan inte ha varit lätt, efter den tråkiga förlusten i Trelleborg. Efter dagens match kan han glädja sig åt att laget faktiskt kan klarar sig utan både honom och Musse. Men helst ser vi ju Macke på plan, då han är en enorm moralhöjare och klippa - oavsett om han gör mål eller inte. Hans blotta närvaro inger trygghet för de andra spelarna.

Detta var en syn jag inte gärna släppte med blicken. Det var ett tag sen. Så efterlängtat! Så skönt!

Extra i Mjällby var dagens matchvärd. De hade utsett Tobias Grahn till matchens Extra-lirare. Med på bilden har vi Tobbes nye maskot. Hans hand-i-hand-kompis - Thomas Andersson-Borstams lille gosse.
Efter matchen fick jag några ord med Craig Henderson, som berättade att han ska opereras på tisdag i Halmstad. På fredag åker han till USA för en sex månader lång rehabträning. När han är klar att lämna, är säsongen förmodligen över här hemma. Då far han troligtvis ner till sitt hemland, Nya Zeeland, istället och firar jul. Sen får vi hoppas att han kommer tillbaka frisk, glad och spelsugen till Allsvenskan 2011.
AIK tog sin andra seger idag mot Trelleborg. På tv talade man om att de är på gång nu. Haha, som om TFF skulle vara en värdemätare. Nog för att de slog MAIF i torsdags, men de ligger ju för sjutton i botten precis som AIK. Nej, om de ska vara på väg uppåt, får de nog ta fler skalper innan jag ska börja darra.
Tack alla härliga, goda människor som kommer fram till mig på Strandvallen och säger så mycket fint! Jag blir så glad. Det är ni som gör det möjligt för mig att orka med det här dubbellivet jag lever. Jag försöker bolla familj, jobb, MAIF och bloggande så gott det går. Det är inte alltid så lätt, men alla uppmuntrande ord värmer enormt mycket. Tack!!!
Nu ska jag sova. Klockan är strax halv ett på natten. När maif.se och fotbolliblekinge.se fått sina bilder, var det dags att ta itu med bloggen. Eftersom jag jobbar imorgon bitti och hela dagen och därefter har utvecklingssamtal och intervjuer att fixa, var jag tvungen att stanna uppe och jobba med detta ikväll. Nu är jag jättetrött.
Tills vi ses igen... KRAMEN!

1 kommentar:

Marie sa...

MÅSTE säga *Jättfina bilder* jag är oxå MAIF-FAN...

ha en bra dag
/Marie